Selasa, 15 Mac 2011

Ribuan Rakyat Tunisia Sambut Kepulangan Pemimpin Islam Mereka

 
 
Setelah lebih 20 tahun dalam buangan, ahirnya Rached Ghannouchi kembali pulang ke tanah airnya. Beliau merupakan pemimpin Ennahda ( Kebangkitan) yang ditubuhkan pada tahun 1981. Ennahda adalah pergerakan Islam di Tunisia yang menentang rejim sekular.

Beliau dikatakan akan memastikan Ennahda menyertai pilihan raya demokrasi Tunisia sebagai salah sebuah parti yang bertanding. Ada penganalisa berkata, kekuatan sebenar pergerakan Islam di Tunisia masih kabur. Mereka terlalu lama menghilang dari persada politik masyarakat Tunisia.


Ada juga rakyat yang membantah kepulangan Rached Ghannouchi. Mereka risau akan kemunculan pejuang Islam ala-ala Taliban. Ini semua di tolak oleh pemimpin Islam tersebut. Apa yang labelkan oleh pemimpin dahulu terhadapnya adalah bohong belaka. Rached Ghannouchi dikatakan amat berminat dengan cara kerajaan Turki berfungsi sekarang melalui parti AKP. Dia sebenarnya berfahaman sederhana.



Kejatuhan regim kuku besi Tunisia tidak bermakna kebangkitan fundamentalis Islam. Apa sistem pemerintahan dan juga jenis pemimpin yang bakal naik bergantung kepada rakyat Tunisia selepas ini. Diharapkan pilihan raya yang bakal dijalankan akan telus tanpa gangguan pihak luar atau dalam yang berkepentingan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan