Ahad, 19 September 2010

Pembunuhan Kejam Sosilawati: Kes Bunuh Sosilawati, 3 Individu Paling Kejam

Pembunuhan kejam Sosilawati: Kes bunuh Sosilawati, 3 individu paling kejam

Mangsa dibakar berbanding jenayah dilakukan Mona Fendy

KES pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiyah serta tiga individu lain dianggap paling kejam dan tragik berbanding kes pembunuhan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Batu Talam, Datuk Idrus @ Mazlan Idris 17 tahun lalu, membabitkan Maznah Ismail atau Mona Fendy.
Click Here

Mayat bekas ADUN itu ditemui ditanam di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Peruas, Ulu Dong dekat Temerloh, Pahang dengan keadaan anggota badannya dipotong kepada 18 bahagian oleh pasangan bomoh Nor Affendy Abdul Rahman, isterinya, Mona Fendy serta pembantu mereka, Juraimi Husin.
Ini berbeza dengan kes pembunuhan Sosilawati serta tiga individu lain yang dianggap paling kejam kerana semua mangsa dipercayai dibakar dan abunya dibuang ke dalam sungai berhampiran lokasi pembunuhan di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, Banting, Selangor bagi melupuskan bukti.

Sosilawati dikatakan keluar dari pejabatnya di Kampung Baru di sini bersama pemandu peribadinya, Kamaruddin Shansuddin, 44, perunding kewangan CIMB Bank, Noorhisham Mohamad, 38 dan peguam sivilnya, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, kira-kira pukul 10 pagi, 30 Ogos lalu ke Banting bertujuan untuk bertemu dengan suspek yang juga seorang peguam.

Difahamkan, pertemuan itu bagi membincangkan urusan penjualan sebidang tanah seluas 12 hektar di Pulau Pinang yang dimiliki bersama serta dua lagi rakan kongsi yang bernilai RM29 juta.

Kira-kira jam 4 petang, mangsa dan rakannya dilihat mengunjungi Fazz Enterprise Kerepek House, sebuah kedai perusahaan kerepek di Kampung Sungai Lang, Banting ketika dalam perjalanan bertemu dengan suspek di Ladang Gadong.
Sosilawati dikatakan memakai blaus berwarna merah jambu, kasut sukan berwarna hitam dengan jahitan kuning serta memakai seluar ‘legging’ hitam ketika membeli kerepek di kedai terbabit sambil ditemani Kamaruddin.

Selepas membeli kerepek, mangsa bersama rakannya dikatakan beredar dari situ, difahamkan ketika dalam perjalanan, Kamaruddin ada menghubungi anak saudaranya, Khairul Izuan Ismail kira-kira jam 5 petang.

Antara jam 5 hingga 6 petang, Sosilawati menghantar SMS kepada suaminya bagi memaklumkan yang beliau berada di Banting dan kesemua mereka akan pulang selepas tiga hari.

Kira-kira jam 8.15 malam, Noorhisham menghubungi isterinya, Suzana Radim Pangat dalam keadaan tergesa-gesa memaklumkan yang beliau akan pulang ke rumah selepas tiga hari.

Kira-kira jam 10 malam, semua mangsa dipercayai diikat, dipukul sehingga parah lalu ditikam sebelum mayat mangsa dibakar dan abu mayat dibuang ke dalam sungai.

Anak Sosilawati membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi dan pada 6 September lalu, kereta milik Sosilawati dijumpai di tempat letak kereta Apartmen Angsana, Taman Subang Mewah, kira-kira jam 8.30 malam, manakala kereta milik Ahmad Kamil ditemui diletakkan di hadapan Hotel Dorsett di SS12, Subang Jaya setengah jam kemudian.

Empat hari selepas penemuan kedua-dua kereta milik mangsa, lapan suspek termasuk seorang peguam menggunakan gelaran ‘Datuk’ palsu dan adiknya ditahan pada 10, 11 dan 12 September lalu dan polis turut mengesahkan Sosilawati, Ahmad Kamil, Noorhisham dan Kamaruddin dipukul sampai mati, mayat mereka dibakar sebelum abunya dibuang ke dalam sungai.

Rabu lalu, polis menganggap kes terbabit selesai dan kesemua suspek dijangka didakwa minggu depan selepas menemui beberapa bahan bukti di lokasi kejadian. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan