Ahad, 11 Mac 2012

Jaringan Lewat Cristiano Ronaldo Bantu Real Madrid Tewaskan Real Betis 3-2

SEVILLA, - Pemain tengah Cristiano Ronaldo menjaringkan dua gol yang menentukan kemenangan Real Madrid 3-2 atas Real Betis dalam lanjutan Liga BBVA di Stadium Manuel Ruiz de lopera, Sabtu atau Minggu (11/3/2012). Kemenangan ini membuat "El Real" semakin kukuh di puncak liga dengan mengumpulkan 70 mata atau unggul 13 angka dari, Barcelona, di tangga kedua.

Meskipun begitu, kemenangan ini harus diraih dengan susah payah. Betis yang tampil di depan awam sendiri memberi perlawanan ketat. Mereka sering menyusahkan pertahanan Madrid dengan serangan baliknya. Lewat skema serangan balik pula, Betis unggul terlebih dulu berkat gol Jorge Molina pada minit ke-10.


Serangan balik Madrid tidak kurang hebatnya. Skim tersebut membuahkan hasil pada minit ke-25. Mesut Oezil berjaya merebut bola dari pihak lawan di tengah padang. Gelandang asal Jerman itu kemudian menghulurkan bola penemuan kepada Higuain.

Terlepas dari perangkap offside, penyerang Argentina itu langsung melakukan solo run hingga menembus kotak penalti lawan. Meski dikawal ketat Jose Ramirez, Higuain berhasil melepaskan sepakan tepat yang membuat bola bersarang ke gawang Betis, 1-1.

Skor seri membuat perlawanan berjalan semakin sengit. Betis bahkan hampir kembali unggul melalui tendangan bebas gelandang Salva Sevilla pada minit ke-41. Bola hasil tendangannya sangat keras. nasib bagi Madrid, bola mengenai mistar gol. Itu menjadi peluang terakhir pada pertandingan itu. Skor 1-1 pun bertahan hingga turun minum.

Pada separuh masa kedua, Madrid berbalik unggul berkat gol yang diciptakan Cristiano Ronaldo pada minit ke-52. Penyerang Portugal itu berjaya melumpuhkan Fabricio selesai memaksimumkan umpan Marcelo di dalam kotak penalti.

Sayang, keunggulan "El Real" hanya bertahan tiga minit, setelah Iker Casillas gagal membendung tendangan Jefferson Montero. Gol bermula dari sepak penjuru Salvas di bahagian kiri pertahanan Madrid. Arbeloa yang bermaksud mengawal bola dada kurang sempurna. Bola mental dan malah menjadi assist buat Montero. Mendapat bola muntah, Montero langsung menendangnya ke gawang Madrid, 2-2.


Kedudukan seri membuat permainan semakin rancak. Kedua-dua pasukan silih berganti melepaskan ancaman. Betis nyaris mendahului melalui aksi Castro dan Montero pada minit ke-59. Namun, Casillas berjaya menghalang dua serangan berturut kedua-dua pemain tersebut.
Pada minit ke-66, Marcelo menunjukkan aksi luar biasa dengan berjaya menembusi barisan pertahanan lawan. Tanpa belas, bek asal Brazil itu melepaskan tendangan keras dari luar kotak penalti. Namun, Fabrico masih mampu menakluk bola tendangan Marcelo.
Madrid membuktikan diri sebagai pasukan Standard. Tim didikan Jose Mourinho itu kembali unggul menjadi 3-2 berkat gol yang diciptakan Ronaldo pada minit ke-73. Gol bermula dari sepak penjuru Kaka yang disambut dengan tandukan keras oleh Sergio Ramos. Penjaga gol Fabricio menepis bola itu, namun jatuh ke kaki Ronaldo. Tanpa ragu² Ronaldo menyambutnya dengan tendangan keras dan gol. Gol itu memastikan kemenangan Madrid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan