Isnin, 18 Januari 2010

Apakah Alasan Tuan Untuk Tidak Solat Fardhu Ke Masjid?

Alasan Tidak Solat Fardhu Berjemaah Di Masjid
Sebelum ini kita telah membincangkan bahawa sesiapa yang tidak solat fardhu berjemaah di masjid dengan alasan yang kuat adalah melakukan kesalahan bid’ah dan boleh diiktiraf sebagai munafiq yang nyata. Lalu apakah alasan-alasan yang membolehkan kita tidak solat di masjid?
Ulama-ulama telah menggariskan kelonggaran untuk tidak solat di masjid iaitu:

1. Musafir,
2. Sakit, atau menjaga orang sakit.
3. Keadaan Tidak Aman (seperti peperangan, banyak perompak, dan sebagainya)
4. Hujan ( namun alasan kerana hujan ini tidak boleh digunakan sepenuhnya ketika ini kerana Nabi memudahkan untuk tidak solat ke masjid ketika hujan adalah untuk tidak mengotorkan lantai masjid. Pada hari ini, jalan beraspal dan masjid berkapet dan bersemen, manusia berkereta dan sebagainya)
5. Bertugas menjaga sesuatu yang amat penting. Jika ditinggalkan boleh mendatangkan bahaya.
6. Tempat tinggal amat jauh dari masjid.

Apakah kita mempunyai alasan seperti di atas untuk tidak tidak turut hadir ke masjid menunaikan solat fardhu berjemaah?

Adakah kita sangat sibuk menghantar dan mengambil anak sekolah sehingga tidak sempat singgah ke masjid pada waktunya?

Kalau itu alasannya mengapa tidak tuan singgah dulu ke masjid sebelum mengambil anak atau singgah ke masjid selepas mengambil anak sekolah? Terlewat sedikit mengambil anak dalam 10 minit ke 15 minit tidak apa bukan?


Atau mungkin kita perlu cadangkan agar kerajaan menetapkan waktu solat fardhu zuhur seluruh Negara pada jam 12:45 tengahhari sama seperti solat fardhu Jumat.

Sebenarnya tiada alasan untuk meninggalkan solat fardhu zuhur walaupun masa amat singkat. Penulis sendiri sudah mengamalkan dalam waktu yang agak lama untuk solat fardhu zuhur di masjid-masjid yang berdekatan dengan sekolah anak penulis. Al-Hamdulillah semuanya tertunai dengan izin Allah swt jua.

Kalau alasan tuan tidak solat Asar di masjid kerana meeting, mengapa tuan tidak berhenti seketika terlebih dulu untuk menyambung meeting selepas waktu asar. Bukankah meeting lepas solat asar berjemaah lebih selesa dan lebih membuka minda? Bukankah meeting selepas solat asar berjemaah ditunaikan lebih berkat.

Kalau alasan tuan tidak solat ke masjid kerana takut dikatakan menunjuk-nunjuk atau riya. Maka tuan sebenarnya telahpun riya atau menunjuk-nunjuk. Kerena alasan anda kerana takut dikatakan riya adalah demi cakap orang, bukannya kerana Allah swt. Tuan bukannya takut Riya, tapi tuan Takut Orang mengatakan tuan riya. Tuan lebih takut cakap orang dari kemurkaan Allah swt.

Bukankah pengharaman riya adalah disebabkan berubahnya niat dari beribadat untuk Allah swt semata-mata kepada untuk orang lain.

Kalau alasan anda tidak solat Isya ke masjid adalah untuk menghantar anak tusyin, maka tuan telah membawa anak tuan belajar jauh dari rumah Allah swt. Tuan boleh saja memanggil guru tusyen untuk mengajar anak tuan pada waktu-waktu yang lain.

Jika alasan tuan kerena sibuk bersukan, maka alasan tuan ini sebenarnya hanyalah akan menyihatkan lagi api neraka untuk memakan tuan. Bukankah tuan boleh bersukan selepas Isya. Atau waktu pejabat atau waktu pagi hari Jum’at dan Ahad?

Bersukan selalu bukanlah boleh memberikan kesihatan yang baik. Kalau ajal datang tidak boleh ditangguh lagi. Banyak pemain bola yang mati di tengah berlatih atau tengah padang. Dan banyak pula perempuan yang tidak pernah bersukan berumur panjang. Sudahkah tuan bersyahadat banyak-banyak hari ini?

Lalu apakah lagi ada alasan tuan untuk tidak solat fardhu berjemaah ke masjid untuk melepaskan diri tuan dari melakukan Bid'ah dan juga kemunafikan yang jelas dan nyata?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan