Sabtu, 31 Oktober 2009

BERDUA ATAU SENDIRI, TETAP SETIA






BERDUA ATAU SENDIRI, TETAP SETIA

Pernahkah anda melihat seorang suami yang dihadapan isteri nampak alim, berbudi bahasa lagi bersopan. Tetapi apabila dia bersendirian barulah nampak belangnya, buas nafsunya bak buaya darat. Isteri pun apa bezanya, jika bersama suami suka memuji tetapi dibelakang suami selalu mengeji, mengaibkan perangai suami dalm majlis gosip sana-sini.Namun bagi pasangan yang ikhlas, tiada sifat munafik dalam diri mereka. Jika bersama semaraklah cinta,sendirian pun menggebu-gebu rindu dijiwa. Semakin lama terpisah semakin membeku kejujuran dalam hati mereka.

Jujur dan setia kepada pasangan hanya dapat dibuktikan oleh orang yang merasai kehadiran Allah S.W.T. Di mana saja dia berada, sesungguhnya Allah Maha Melihat, malaikat mencatat dan kitab sentiasa mengira hitungan pahala dan dosa.Berdua atau sendirian, tidak selamat tanpa hati yang merasai pengawasan Allah. Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud: "Seesungguhnya bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, baik lelaki mahupun perempuan,yang mereka lakukan di atasnya. Bumi mengatakan; Dia telah berbuat begini begitu pada hari ini dan hari itu. Inilah yang diberitakan bumi."(Hadis riwayat Imam Al-Tirmizi).
Semua di sekeliling kita menjadi saksi apa yang dikata oleh lisan, dirasa oleh hati, difikir oleh akal dan dihembus-hembuskan oleh hawa nafsu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan