Rabu, 18 Disember 2013

Mat Sabu: Saya Ahli Sunnah

Mat Sabu



Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam ucapan penggulungan Perhimpunan Agung Umno kali ke-67 lalu mendakwa  'orang nombor dua' Pas adalah salah seorang pemimpin Syiah.

Bagi mengukuhkan dakwaan itu, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Abdul Rahim Mohamad Radzi mendedahkan 10 bukti yang mengaitkan 'orang nombor dua' Pas itu terbabit ajaran Syiah.

Tidak perlu berteka-teki kerana 'orang nombor dua' Pas sekarang ialah Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu, yang menjawat jawatan timbalan presiden.

Justeru, Wartawan Sinar Harian, Robiatuladawiyah Abd Rashad, Jamilah Hamzah dan Muhamad Adzhar Tajuddin bersama jurukamera Md Nidzam Osman dan jurufoto Azmi Aryanto mendapatkan penjelasan daripada Mat Sabu sendiri mengenai isu tersebut.


SINAR HARIAN: Sekali lagi dipilih sebagai Timbalan Presiden Pas, bagaimana Tuan menerima pelantikan pada kali ini?

MAT SABU: Saya menerima pelantikan itu dengan penuh rasa tanggungjawab dan mengakui dengan kekurangan yang ada.

Walaupun begitu, dalam Pas, kita bertindak selaku satu unit, kelebihan atau kekurangan seseorang itu akan ditampung sekali gus menjadi satu keputusan yang lebih jitu dan kuat.

Maksudnya, hala tuju parti bukan bergantung pada individu tetapi lebih terarah kepada kumpulan atau jemaah itu.   


SINAR HARIAN: Sejak pembabitan Tuan dalam arena politik, semestinya ada dugaan dan halangan yang terpaksa ditempuhi, apakah dugaan terbesar sepanjang bergelar ahli politik?

MAT SABU:  Media dilihat masih lagi tidak adil. Kebebasan media terutama sekali media yang dimiliki kerajaan atau ada saham kerajaan.

Kita terpaksa berjuang dengan serba kekurangan untuk mendapatkan demokrasi yang adil serta pilihan raya yang adil. Di bawah Akta Polis misalnya, kita tidak dibenarkan berhimpun lebih daripada 5 orang.

Selain itu, jika hendak mengadakan ceramah, kita juga diwajibkan mendapat kebenaran daripada polis.

Kebiasaannya, di bawah akta ini kita dapat melihat dengan jelas pemerintah menggunakan kuasa untuk melarang ceramah atau himpunan yang selalu disuraikan dengan gas pemedih mata.

Perkara seperti itu pernah berlaku pada ceramah di Markas Pas, Kuala Kedah. Di situ, dua kali saya ‘ditembak’ dengan gas pemedih mata oleh polis.

Begitu juga ketika mengadakan himpunan aman, ada kalanya saya dibelasah, dipukul, ditangkap dan didakwa di mahkamah. Agak menyedihkan apabila perjuangan dengan tangan kosong diibaratkan sebagai ancaman besar.

Sepatutnya, perjuangan dengan tangan kosong dan mengikut lunas Perlembagaan patut dirai golongan pemerintah tetapi di Malaysia ianya tidak berlaku.

Saya pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 1984 hingga 1986 dan dibuang daerah di Kuala Pilah dari 1987 hingga 1989. Walaupun agak perit, namun itu bukan penghalang untuk saya terus berjuang untuk mendapatkan keadilan dan demokrasi. Itu antara dugaan dan cabaran yang pernah saya hadapi.


SINAR HARIAN: Adakah Tuan serik dengan halangan-halangan yang menimpa sedangkan perubahan yang datang adalah dalam kadar yang sedikit?

MAT SABU: Apabila menjadi pejuang, istilahnya kadang-kadang kita perlu menjadi seperti lilin, membakar diri untuk memberi cahaya kepada orang lain.

Semua pejuang tidak kira dari aliran mana pun, kita tidak akan dapat lari daripada pelbagai tindakan dan dugaan.

Jadi kesabaran serta keazaman perlu diletakkan pada paras yang paling tinggi dalam kehidupan. Selain itu, mengharapkan keredhaan daripada ALLAH SWT juga penting bagi menguatkan semangat kita untuk terus berjuang demi kesejahteraan rakyat khasnya.


SINAR HARIAN: Dihimpit dengan pelbagai tekanan dan kontroversi dari dulu hingga sekarang, adakah usaha itu seakan-akan dilihat untuk menjatuhkan karier politik Tuan?

MAT SABU: Perkara itu biasalah. Suka atau tidak kita terpaksa menghadapinya. Paling  penting, arah tuju perjuangan, perbuatan dan sebarang tindak-tanduk kita perlu berlandaskan perkara yang baik dan tidak sesekali  dimurkai oleh ALLAH.  


SINAR HARIAN: Perjuangan Tuan sudah lama, banyak usaha dilakukan seperti beberapa siri perhimpunan dan ceramah dijalankan bagi membawa mesej tersebut, pernah tak Tuan rasa putus asa atau jemu dalam perjuangan yang dilakukan?

MAT SABU: Kita manusia, bukan plastik. Pernah (juga) terlintas. Apabila kita berusaha bersyarah kepada segenap masyarakat sejak berpuluh tahun, timbul juga perasaan jemu itu. Tetapi kita berpandukan pada sirah dan perjuangan nabi serta rasul, atau bukan Islam seperti Mahatma Ghandi yang mahu ubah fikiran umat, maka saya saya kembali tenang dan kuat kerana ada sumber rujukan kekuatan saya.


KREDIT TO: Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan