Ahad, 10 Oktober 2010

Abu Mayat Mualaf Perlu Diurus Ikut Hukum Syarak

Mahkamah Tinggi Syariah memutuskan bahawa seorang lelaki mualaf yang meninggal dunia di Kuala Lumpur Rabu lalu adalah seorang beragama Islam dan abu mayatnya perlu diuruskan mengikut hukum syarak.

Hakim Syarie Mohd Amran Mat Zain membuat keputusan itu selepas mendengar permohonan dari peguam Zulkifli Che Yong yang mewakili Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), semalam.

MAIWP mengemukakan permohonan ex-parte untuk menentukan status agama Brian Eustace Steel @ Steele Shah Abdullah, 56, seorang bangsa Serani, yang meninggal dunia akibat 'septicaemic shock' (keracunan darah).

Lelaki tersebut, seorang operator pengeluaran, meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di Kuala Lumpur pada Rabu lalu dan mayatnya dibakar Khamis lalu di krematorium di Jalan Kuari di Kuala Lumpur, mengikut upacara Kristian.

Abunya kini disimpan di Bahagian Kawalan Pembersihanan Bandar, Jabatan Seni Taman dan Kawalan Pembersihan Bandar, DBKL.

MAIWP menamakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sebagai responden.

Mohd Amran dalam penghakiman ringkasnya berkata afidavit MAIWP membuktikan Brian telah memeluk agama Islam pada 20 Ogos 1975 dan melafazkan dua kalimah syahadah di MAIWP.

"Oleh itu, arwah hendaklah dikebumikan atau diuruskan mengikut kehendak agama Islam dan hukum syarak. Selain itu, pihak yang dipertanggungjawab menjaga abu arwah diminta menyerahkan abu berkenaan kepada MAIWP di samping pihak polis juga diarahkan untuk mengawasi sepanjang proses tersebut," katanya.

Ketika ditemui pemberita selepas prosiding itu, Zulkifli memberitahu bahawa pengurusan abu arwah akan dilakukan pada jam 10 pagi ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan