Selasa, 5 Oktober 2010

Sejarah Plat Kereta Malaysia

Dalam dunia yang semakin canggih dan hebat ini pengangkutan memainkan peranan yang penting kepada mobilisasi manusia. Setiap hari kita menyaksikan ratusan ribu juta ratus kenderaan di jalanraya dengna plat kereta yang pelbagai sebagai mewakili sesebuah negeri atau negara. Pernahkah anda terfikir bagaiamana penentuan sesebuah plat kereta berdasarkan negeri itu ditentukan.

Di Malaysia (Tanah Melayu) sejarah pendaftaran kenderaan ini bermula selepas kedatangan British iaitu menjelang Perang Dunia 1. Pemberian no plat pendaftaran "A", "B", "C" atau "D" ditentukan berdasarkan kemampuan mana-mana penduduk sesebuah negeri pada masa itu untuk memiliki kenderaan.
Plat kereta negeri Perak bermula dengan huruf A adalah kerana penduduk di Perak merupakan pemilik pertama kenderaaan dan kebetulan pula negeri itu mencatat jumlah pemilikan kereta yang paling tinggi. Ia didorong oleh perkembangan ekonomi Perak yang lebih maju berbanding dengan negeri-negeri lain kerana bijih timahnya.

Kebanyakkan kereta-kereta ini dipakai oleh golongan pemerintah Inggeris yang bertugas di negeri tersebut. Bagaimana pun pemakaian kenderaan ini terbatas di kawasan Lembah Kinta hingga Taiping sahaja. Pada tahun 1914 jalanraya baru telah dibina untuk menghubung ke Kinta dan menyebabkan penggunaan kereta di Perak semakin meluas.

Berdasarkan penentuan sebegitu maka dapat dikatakan bahawa negeri kedua yang memiliki kereta ialah Selangor (Plat B) di ikuti oleh Pahang (Plat C) dan Kelantan (Plat D). Penentuan plat kenderaan selepas itu kemudiannya diubah berdasarkan huruf permulaan sesebuah negeri. Begitulah awalnya nombor plat (pendaftaran) kenderaan, dan sekarang pergerakan nombor plat begitu pantas menunjukkan kenderaan semakin banyak. Sedar tidak sedar semalam huruf 'H' esok sudah 'J' cepat betul. Nanti sudah banyak apa huruf hendak diletak lagi? Letak gambar tuan punya kenderaan???


Read more: http://scripters.ning.com/forum/topic/show?id=2386880%3ATopic%3A369763&xgs=1&xg_source=msg_share_topic#ixzz11UMxyMGY

Tiada ulasan:

Catat Ulasan