Jumaat, 25 Disember 2009

Dosa Kecil Berterusan Jadi Dosa Besar Kelak

PENULIS kerap ditanya mengenai dosa besar. Jadi, pada kali ini, penulis
mengambil beberapa pandangan ulama berkenaan pertanyaan terbabit, semoga
pengetahuan kita bertambah dan diri jauh daripada dosa.

1. Dosa besar. Iaitu dosa dan perlakuan salah yang dijelaskan hukuman dan laknat serta akibat yang disebut secara jelas dalam al-Quran dan sunnah Nabi s.a.w.

Menurut az-Zanabi dalam bukunya al-Kabaair, ada dinyatakan sebanyak 70
dosa besar dan daripada 70 itu diringkaskan kepada jenisnya seperti berikut:

Empat jenis di hati iaitu syirik, terus menerus berbuat maksiat, putus asa dan berasa aman daripada seksa Allah.

Empat jenis pada lisan iaitu kesaksian palsu, menuduh berbuat zina pada wanita baik-baik, sumpah palsu dan mengamalkan sihir.

Tiga jenis di perut iaitu minum arak, memakan harta anak yatim dan memakan riba.

Dua jenis di kemaluan, iaitu zina dan homoseksual.

Dua macam di tangan iaitu membunuh dan mencuri.

Satu di kaki iaitu lari dalam peperangan.

Satu di seluruh badan iaitu derhaka terhadap orang tua.

2. Dosa kecil iaitu dosa yang tidak tersebut di atas.

3. Dosa kecil yang menjadi besar jika dilakukan terus menerus. Menurut Imam Hasan al-Basri, tidak ada dosa kecil apabila dilakukan dengan terus menerus dan tidak ada dosa besar apabila disertai dengan istighfar.

Allah juga berfirman, maksudnya: "Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui." (Surah Ali Imran: 135)

Mengenai tindakan sesetengah di antara kita yang menganggap remeh dosa,
Rasulullah bersabda maksudnya: "Sesungguhnya seorang mukmin dalam
melihat dosanya, bagaikan seorang yang berada di puncak gunung, yang
selalu khuatir tergelincir jatuh. Adapun orang fasik dalam melihat dosanya, bagaikan seseorang yang dihinggapi lalat di hidungnya, maka dia usir begitu saja." (Hadis Riwayat al-Bukhari & Muslim)

Orang yang bergembira dengan dosanya Allah berfirman maksudnya: "Dan
apabila dikatakan kepadanya: "Bertakwalah kepada Allah", bangkitlah
kesombongannya yang menyebabkannya berbuat dosa. Maka cukuplah
(balasannya) neraka Jahannam. Dan sungguh neraka Jahannam itu tempat
tinggal yang seburuk-buruknya." (Surah al-Baqarah: 206)

Mereka yang berasa aman daripada azab Allah, Allah berfirman maksudnya:
"Apakah tiada kamu perhatikan orang-orang yang telah dilarang mengadakan
perbicaraan rahsia, kemudian mereka kembali (mengerjakan) larangan itu
dan mereka mengadakan perbicaraan rahsia untuk berbuat dosa, permusuhan
dan derhaka kepada Rasul. Dan apabila mereka datang kepadamu, mereka
mengucapkan salam kepadamu dengan memberi salam yang bukan sebagai yang
ditentukan Allah untukmu. Dan mereka mengatakan pada diri mereka
sendiri: "Mengapa Allah tiada menyeksa kita disebabkan apa yang kita
katakan itu?" Cukuplah bagi mereka neraka Jahannam yang akan mereka
masuki. Dan neraka itu adalah seburuk-buruk tempat kembali." (Surah
al-Mujadalah: 7)

Perbuatan maksiat secara terang-terangan, Rasulullah s.a.w bersabda,
maksudnya: "Semua umatku akan diampunkan dosanya kecuali orang yang
mujaharah (terang-terangan dalam berbuat dosa) dan yang termasuk
mujaharah adalah seorang yang melakukan perbuatan dosa di malam hari,
kemudian hingga pagi hari Allah telah menutupi dosa terbabit, kemudian
dia berkata: Wahai fulan semalam saya berbuat ini dan berbuat itu.
Padahal Allah telah menutupi dosa tersebut semalaman, tetapi di pagi
hari dia buka tutup Allah terbabit." (Hadis riwayat al-Bukhari & Muslim)

Yang melakukan perbuatan dosa itu adalah seorang yang menjadi tauladan.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang memberi contoh di
dalam Islam dengan contoh yang jelik, dia akan mendapat dosanya dan dosa
orang yang mengikutinya selepas dia tanpa dikurangi dosa terbabit
sedikitpun."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan